Všechny články

Jak si vytvořit první e-mailovou kampaň

Řada z vás nám píše, že byste potřebovali poradit s tvorbou první e-mailové kampaně. To pro nás není žádný problém. Tak se na to pojďme podívat krůček po krůčku.

Jak si vytvořit první e-mailovou kampaň

Tvorba e-mailové kampaně je velice jednoduchá. Na hlavní stránce v části kampaně zvolíte možnost Vytvořit kampaň. Objeví se vám průvodce, který vás v pěti krocích provede vytvořením vaší e-mailové kampaně. Pojďme se na jednotlivé kroky podívat blíže.

1. Základní nastavení

  • Název - název vaší e-mailové kampaně.
  • Popis - doplňkový text, který se týká dané kampaně.
  • Skupina - jedná se možnost označkování si jednotlivých kampaní, např. když používáte kampaně pro výprodej, je možné si zde vytvořit značku (tag) s názvem výprodej. Ve výpisu jednotlivých kampaní si můžete otagované kampaně vyfiltrovat. 
  • Jméno odesílatele - jméno, které se zobrazuje příjemcům, když jim přijde e-mail. 
  • Způsob odhlášení - ukazuje možnosti odhlášení pro jednotlivé příjemce. Ti se mohou odhlásit buď celkově ze zasílání newsletterů nebo pouze ze zasílání kampaní daného typu. Doporučujeme ponechat Plošné odhlášení. Pokud  příjemce nechce nadále odebírat newslettery, tak chce zrušit zásílání veškerého obsahu.
  • E-mail odesílatele - e-mailová adresa, ze které se posílá a která se zobrazuje příjemcům.
  • Značkování odkazů - je důležité sledovat každý odkaz v analytických nástrojích jako je Google Analytics apod. K tomu, abychom mohli dané odkazy sledovat, je nutné do adresy vložit UTM parametry. Pokud v tomto kroku tak učiníte, tak se za každý odkaz automaticky vloží řetězec parametrů, prostřednictvím kterých lze sledovat výkon kampaně. Pro základní práci s daty doporučujeme používat alespoň parametry source, medium a campaign.

2. Výběr příjemců kampaně

  • Slouží k výběru příjemců pro danou kampaň. V levém sloupci jsou veškeré dostupné seznamy příjemců, jež využíváte. Přetažením myši nebo kliknutí na daný seznam jej vložíte do pravého sloupce. Tento sloupec představuje seznam příjemců, na které daná kampaň půjde

Segmentace - při prokliknutí na položku Upravit/vytvořit segmentaci se dostanete do rozhraní pro tvorbu segmentačních kritérií. Představte si situaci, že vlastníte databázi 100 000 příjemců, kteří jsou rozděleni podle krajů a společně s e-mailovou adresou tedy uchováváte i informaci, odkud daný příjemce je. Kampaň chcete poslat pouze na příjemce z Jihomoravského kraje. To vám umožní právě segmentace v níž vytváříte jednotlivé podmínky.

  • Důležitým předpokladem při tvorbě segmentace je sběr informací o daných uživatelích. Pokud chcete danou kampaň segmentovat, musíte mít příslušné informace. V našem případě tedy to, že uživatel XY je z Jihomoravského kraje. Veškeré údaje se při importu nahrávají pod určité sloupce. V našem systému jsou připraveny základní sloupce, do kterých se při importu vkládají identifikační údaje: e-mail, jméno, příjmení, pohlaví, oslovení, apod. Pokud chcete importovat např. kraj, město či jiné proměnné, je potřeba vytvořit nové sloupce, do kterých se tyto hodnoty nahrají. Tvorba nových sloupců se tvoří v částí Seznamy příjemců v poli Uživatelské sloupce. Po zvolení možnosti Přidat nový sloupec jej vytvoříte. Je důležité vyplnit název a titulek.

3. Připojení příloh 

  • Většina z vás má tuto možnost zakázanou a aktivujeme ji pouze na žádost. Důvodů je hned několik. Jedním z nich je tzv. antispamová prověrka. Každý e-mail, prochází touto prověrkou a ta hodnotí relevantnost a pravost dané zprávy. Pokud zjistí, že je k e-mailu připojena určitá příloha, tak daný e-mail penalizuje. Antispamová prověrka totiž nemá jak zjistit pravost a obsah dané přílohy a proto automaticky považuje přílohy za negativní v rámci e-mailových kampaní. Druhým důvodem, proč přílohy vypínáme je zatěžování serveru a tím pádem zpomalení rozesílek. 

4. Návrh e-mailu

  • Jedná se o nejkreativnější část práce s e-mailovým kanálem. Zde si tvoříte vlastní vzhled
    e-mailové kampaně. Na výběr máte buď z námi vytvořených šablon nebo můžete pomocí svého úsilí vytvořit šablonu v našem chytrém editoru, který funguje jako drag & drop, tedy volíte jednotlivá pole, které postupně tvoří tělo e-mailu. Druhou možností je klasický HTML editor (WYSIWIG editor), který slouží k tvorbě kódování e-mailových šablon pomocí HTML prvků. Možností je opravdu nespočet a je jen na vás, který způsob se vám bude nejvíce zamlouvat. 
  • V úvodu je vždy nutné vložit předmět e-mailu. Ten by měl korespondovat s tím co e-mail obsahuje, ale hlavně by měl příjemce přimět k otevření e-mailu. Předmět má totiž hlavní vliv na otevřenost vašich e-mailových kampaní. Buďte kreativní a nebojte se pustit uzdu fantazii. 
  • Nezapomeňte, že každá e-mailová kampaň musí být doplněna o textovou verzi. V chytrém editoru je tato možnost v pravém horním rohu v možnostech šablony. Kliknete na textovou verzi a zvolíte přenačíst. V případě, že kampaň nemá textovou verzi, tak může docházet opět k negativnímu hodnocení v rámci antispamové prověrky. Pokud šablonu kódujete v klasickém WYSIWIG editoru, tak pole pro vložení textové verze je přímo pod polem pro kódování. 
  • Samotná tvorba kampaně je čistě na vás. Vytvořte kampaň, která bude odrážet vaše činnosti. Vlastníte e-shop? Naplňte e-mailové kampaně produtky a ukažte je svým zákazníkům. Píšete blog? Budujte obsahový e-mailing, který bude chodit vašim čtenářům. Možností, jak oslovit své příjemce je nespočet. :) 

5. Kontrola a odeslání

Jde o poslední krok před odesláním vaší kampaně, ve kterém lze provádět následující:

  • Prověřit e-mail antispamovou kontrolou - tedy jestli odpovídá veškerým pravidlům. Hodnoty, které se pohybují maximálně do 0,5 jsou v pořádku. Nad 0,5 značí riziko, že e-mail neprojde. 
  • Odeslání testovacích e-mailů - finální kontrola toho, jak bude vaše kampaň vypadat. Na zvolený e-mail si zašlete danou kampaň, případně vyberte testovací seznam, který je určen právě k testování. 
  • Rozeslání kampaně - kampaň je připravena a může se vypustit do světa. V tom případě zvolte okamžité rozeslání. Pokud si přejete, aby kampaň šla v určitém termínu, tak ji můžete jednoduše naplánovat. Při plánování si vyberete datum a čas, kdy kampaň odejde. V případě opakovaných kampaní jako narozeniny, svátky, apod. je nutné zvolit opakované spuštění. 

Tak a jsme u konce. Zvládli jste to. Vaše první kampaň může odejít. Doufáme, že vám tento návod pomohl vytvořit a rozeslat vytouženou kampaň. Nezapomeňte se podívat i do našeho výkového centra, kde jsou pro vás připraveny další návody. 

 

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru