Všechny články

Jak číst ve statistikách

Odešlete kampaň, podíváte se do výsledků a řeknete si. Jojo, to je dobrý, ale co to vlastně znamená? A je tahle hodnota fajn nebo ne? Pojďte se podívat na statistiky z e-mail marketingu trošku hlouběji.

Jak číst ve statistikách

Čísla, reporty, statistiky a vlastně i výsledky. Pro někoho je to jen nudná část každodenní činnosti, pro někoho je to tvorba pravidelného reportu pro svého nadřízeného a pro někoho je to něco, v čem se dokáže realizovat. Statistiky z e-mailových kampaní jsou nedílnou součástí každé kampaně. Ono odeslat kampaň není žádné umění. Prostě jen vytvoříte a odešlete. Důležité je, jakých výsledků kampaň dosáhla a jak tyto výsledky neustále zlepšovat a umět je využít. Stagnovat není dneska IN. 

Jaké statistiky jsou pro mě důležité? 

Náš systém dokáže z e-mailových kampaní vytěžit ty statistiky, které jsou z pohledu e-mail marketingu nejdůležitější. Samozřejmě reporty z těchto statistik můžete doplnit i o report z Google Analytics, ale k tomu se dostaneme později. Co tedy můžete vyčíst v rozesílkách? 

Doručeno - představuje vyjádření na kolik e-mailových adres byla e-mailová kampaň doručena. Pokud k této veličině přičtete hodnotu z nedoručených, tak logicky dostanete 100 %.

Nedoručeno - proč se mi e-mailové kampaně nedoručují? Vždyť mám všechno správně nastaveno. Důvod může být jednoduchý - neexistující e-mailová adresa, plná schránka dotyčného nebo nějaké technické omezení. V rámci nedoručených e-mailů je potřeba rozlišovat tzv. Soft a Hard bounce. 

  • Soft bounce - jedná se o kampaně, které nejsou doručeny z důvodu plné schránky uživatele. Náš systém se pokusí kampaň 3x doručit v určitém časovém horizontu. Pokud ani po uplynutí tohoto času se e-mail nepodaří doručit, tak kampaň padá do Hard bounce. 
  • Hard bounce - jsou tedy trvale nedoručené e-maily

Hodnoty nedoručených by se měly pohybovat v řádu desetin procent.

Otevřenost - jedná se vyjádření toho, kolik lidí si otevřelo danou kampaň. Míru otevření bereme jako načtení obrázků v kampani, přičemž třeba e-mailový klient Outlook má v základu zobrazení obrázků vypnuto. Dotyčný třeba kampaň otevře, ale nenačte si obrázky, náš systém to nepozná a tedy se to nepromítne ani do výsledné míry otevřenosti. V konečném důsledků může být tedy otevřenost ještě o něco málo větší, než je ve statistikách. 

Jaká je tedy optimální míra otevřenosti? 

Tohle je hodně individuální. Každé odvětví to má trošku jinak. Nicméně v rámci e-shopových řešení se průměrná míra otevřenosti pohybuje v rozmezí od 10-25 %. Může existovat i situace, kdy míra otevřenosti je vyšší. To může nastat v případě, že se jedná o hodně personifikovaný e-mail. Typickým příkladem mohou být kampaně od různých finančních institucí, které posílají svým klientům výpisy a jiné informace. 

Proklikovost - tedy kolik lidí se v kampani zkrátka proklikne. V porovnání s mírou otevřenosti zde zákonitě musí být hodnota nižší. Ne každý se může prokliknout a někomu stačí si e-mail jen přečíst. 

Jaká míra prokliku je tady optimální? 

V rámci míry proklikovosti bereme úspěšné kampaně takové, které dosahují míry proklikovosti okolo 5 %. Pokud kampaň dosáhne např. 10% míry proklikovosti, tak se můžete poplácat po rameni a říct si "dobrá práce". Pokud tedy neposíláte kampaň na 10 kolegů. ;)

Odhlášenost - ukazuje míru odhlášení uživatelů. Tato hodnota by měla být samozřejmě co nejnižší. Zpravidla do 1 %. V případě, že je vyšší, tak je potřeba hledat příčinu. Máte relevantní databázi? Neposílate e-blast? Baví newslettery Vaše zákazníky? 

Těchto 5 důležitých statistik bohatě stačí na pochopení toho, jak vám e-mail marketing šlape. Samozřejmě náš systém je světový a dokáže vám o kampaních říct i něco navíc. 

  • Vývoj aktivity - představuje časový horizont aktivity uživatelů, na které odešla kampaň. 
  • Přehled prokliků - ukazuje, na co vše zákazníci klikli.
  • Teplotní mapa - teplotní znázornění toho, co je pro zákazníky zajímavé a na co nejvíce klikají. Čím červenější podbarvení, tím lépe.
  • Aktivita uživatelů - možnost vyexportovat si uživatele podle různé aktivity.
  • Statistiky příjemců - ukázka aktivity příjemců napříč různými zařízeními. Tato funkce je nastavena od konce roku 2017. U kampaní, které byly vytvořeny před tímto datem bohužel nezjistíte statistiky. 
  • PDF - možnost exportu celé statistiky do PDF. 

Jak vidíte, tak náš systém dokáže z e-mailové kampaně vyždímat opravdu hodně. Pokud by vám ani tohle nestačilo, tak není nic jednoduššího, než si kampaň dohledat i v Google Analytics. Důležitým předpokladem, abyste kampaň dohledali, je potřeba mít v prvním kroku nastavení kampaně vyplněn UTM řetězec v poslední části (značkování odkazů). Tento řetězec by měl obsahovat 3 hlavní prvky: 

  • zdroj (source)
  • medium (médium)
  • kampaň (campaign)

V konečném znění tedy může takový UTM řetězec vypadat následovně: 

utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=název_kampaně

Pomocí tohoto klíče dohledáte další statistiky i v Google Analytics jako je např. průměrná doba strávena na webu díky e-mailingu, míra opuštění webu z e-mailingu, počet stránek na jednoho návštěvníka z mailingu, konverze a mnoho dalších. 

Stastiky jsou krásný nástroj a mocný pán. S nimi můžete vytěžit ze svých kampaní více, než si myslíte. Nebojte se testovat, zjišťovat a reportovat. Pouze tím dostanete svůj e-mail marketing na úplný TOP. 

 

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

  • Marketingový kalendář 2019

    Marketingových akcí není nikdy dost. Jak se v nich ale vyznat? A hlavně, jak na žádnou nezapomenout? Připravili jsme si pro vás marketingový kalendář pro rok 2019. Nemusíte se tedy vůbec bát, že vám něco unikne.

  • Připravte se na vánoční sezónu

    Tak a je to zase tady. Nejkrásnější období roku se pomaličku blíží. Na pečení vánočního cukroví je sice ještě času dost, ale to neplatí pro přípravy vašeho webu nebo e-shopu na Vánoce.

  • Víte, jaké jsou klíčové principy úspěšného copywritingu?

    Jestli váháte, tak jste tu správně. V dnešním článku mám pro vás přichystány zajímavé tipy a informace, které vám přiblíží svět úspěšného copywritingu.

  • Litmus konference a my byli na ní

    V druhé polovině srpna hostil Londýn e-mail marketingovou konferenci, na kterou se sjeli marketéři, kodéři a hlavně nadšenci pro e-mail marketing ze všech zemí Evropy, ale i dalších částí světa.

  • Naše kolegyně Aduš

    Myslím, že byste určitě všichni rádi věděli, kdo je vlastně ta naše Adéla. Ta Adéla, která píše, mimo jiné, tak bezva články o nás všech ostatních. Tak jo, pozor, začínáme!

  • Jak na smajlíky v předmětu e-mailu

    V dnešním článku se blíže seznámíme se smajlíky v předmětu e-mailu. Zjistíte, kdy jsou vhodné a jak je vytvořit.

Zpět
nahoru