Všechny články

Jak číst ve statistikách

Odešlete kampaň, podíváte se do výsledků a řeknete si. Jojo, to je dobrý, ale co to vlastně znamená? A je tahle hodnota fajn nebo ne? Pojďte se podívat na statistiky z e-mail marketingu trošku hlouběji.

Jak číst ve statistikách

Čísla, reporty, statistiky a vlastně i výsledky. Pro někoho je to jen nudná část každodenní činnosti, pro někoho je to tvorba pravidelného reportu pro svého nadřízeného a pro někoho je to něco, v čem se dokáže realizovat. Statistiky z e-mailových kampaní jsou nedílnou součástí každé kampaně. Ono odeslat kampaň není žádné umění. Prostě jen vytvoříte a odešlete. Důležité je, jakých výsledků kampaň dosáhla a jak tyto výsledky neustále zlepšovat a umět je využít. Stagnovat není dneska IN. 

Jaké statistiky jsou pro mě důležité? 

Náš systém dokáže z e-mailových kampaní vytěžit ty statistiky, které jsou z pohledu e-mail marketingu nejdůležitější. Samozřejmě reporty z těchto statistik můžete doplnit i o report z Google Analytics, ale k tomu se dostaneme později. Co tedy můžete vyčíst v rozesílkách? 

Doručeno - představuje vyjádření na kolik e-mailových adres byla e-mailová kampaň doručena. Pokud k této veličině přičtete hodnotu z nedoručených, tak logicky dostanete 100 %.

Nedoručeno - proč se mi e-mailové kampaně nedoručují? Vždyť mám všechno správně nastaveno. Důvod může být jednoduchý - neexistující e-mailová adresa, plná schránka dotyčného nebo nějaké technické omezení. V rámci nedoručených e-mailů je potřeba rozlišovat tzv. Soft a Hard bounce. 

  • Soft bounce - jedná se o kampaně, které nejsou doručeny z důvodu plné schránky uživatele. Náš systém se pokusí kampaň 3x doručit v určitém časovém horizontu. Pokud ani po uplynutí tohoto času se e-mail nepodaří doručit, tak kampaň padá do Hard bounce. 
  • Hard bounce - jsou tedy trvale nedoručené e-maily

Hodnoty nedoručených by se měly pohybovat v řádu desetin procent.

Otevřenost - jedná se vyjádření toho, kolik lidí si otevřelo danou kampaň. Míru otevření bereme jako načtení obrázků v kampani, přičemž třeba e-mailový klient Outlook má v základu zobrazení obrázků vypnuto. Dotyčný třeba kampaň otevře, ale nenačte si obrázky, náš systém to nepozná a tedy se to nepromítne ani do výsledné míry otevřenosti. V konečném důsledků může být tedy otevřenost ještě o něco málo větší, než je ve statistikách. 

Jaká je tedy optimální míra otevřenosti? 

Tohle je hodně individuální. Každé odvětví to má trošku jinak. Nicméně v rámci e-shopových řešení se průměrná míra otevřenosti pohybuje v rozmezí od 10-25 %. Může existovat i situace, kdy míra otevřenosti je vyšší. To může nastat v případě, že se jedná o hodně personifikovaný e-mail. Typickým příkladem mohou být kampaně od různých finančních institucí, které posílají svým klientům výpisy a jiné informace. 

Proklikovost - tedy kolik lidí se v kampani zkrátka proklikne. V porovnání s mírou otevřenosti zde zákonitě musí být hodnota nižší. Ne každý se může prokliknout a někomu stačí si e-mail jen přečíst. 

Jaká míra prokliku je tady optimální? 

V rámci míry proklikovosti bereme úspěšné kampaně takové, které dosahují míry proklikovosti okolo 5 %. Pokud kampaň dosáhne např. 10% míry proklikovosti, tak se můžete poplácat po rameni a říct si "dobrá práce". Pokud tedy neposíláte kampaň na 10 kolegů. ;)

Odhlášenost - ukazuje míru odhlášení uživatelů. Tato hodnota by měla být samozřejmě co nejnižší. Zpravidla do 1 %. V případě, že je vyšší, tak je potřeba hledat příčinu. Máte relevantní databázi? Neposílate e-blast? Baví newslettery Vaše zákazníky? 

Těchto 5 důležitých statistik bohatě stačí na pochopení toho, jak vám e-mail marketing šlape. Samozřejmě náš systém je světový a dokáže vám o kampaních říct i něco navíc. 

  • Vývoj aktivity - představuje časový horizont aktivity uživatelů, na které odešla kampaň. 
  • Přehled prokliků - ukazuje, na co vše zákazníci klikli.
  • Teplotní mapa - teplotní znázornění toho, co je pro zákazníky zajímavé a na co nejvíce klikají. Čím červenější podbarvení, tím lépe.
  • Aktivita uživatelů - možnost vyexportovat si uživatele podle různé aktivity.
  • Statistiky příjemců - ukázka aktivity příjemců napříč různými zařízeními. Tato funkce je nastavena od konce roku 2017. U kampaní, které byly vytvořeny před tímto datem bohužel nezjistíte statistiky. 
  • PDF - možnost exportu celé statistiky do PDF. 

Jak vidíte, tak náš systém dokáže z e-mailové kampaně vyždímat opravdu hodně. Pokud by vám ani tohle nestačilo, tak není nic jednoduššího, než si kampaň dohledat i v Google Analytics. Důležitým předpokladem, abyste kampaň dohledali, je potřeba mít v prvním kroku nastavení kampaně vyplněn UTM řetězec v poslední části (značkování odkazů). Tento řetězec by měl obsahovat 3 hlavní prvky: 

  • zdroj (source)
  • medium (médium)
  • kampaň (campaign)

V konečném znění tedy může takový UTM řetězec vypadat následovně: 

utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=název_kampaně

Pomocí tohoto klíče dohledáte další statistiky i v Google Analytics jako je např. průměrná doba strávena na webu díky e-mailingu, míra opuštění webu z e-mailingu, počet stránek na jednoho návštěvníka z mailingu, konverze a mnoho dalších. 

Stastiky jsou krásný nástroj a mocný pán. S nimi můžete vytěžit ze svých kampaní více, než si myslíte. Nebojte se testovat, zjišťovat a reportovat. Pouze tím dostanete svůj e-mail marketing na úplný TOP. 

 

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

  • Automatizace 1. díl | Svátková kampaň

    A je to tu! Náš seriál o automatizacích. V každém díle si představíme určitý scénář, při kterém se dá automatizace skvěle využít.

  • Jaké bylo COE 2019?

    COE… Zkratka pro největší e-commerce veletrh v České republice. Czech On-line Expo 2019 je za námi a Mail Komplet na něm nesměl chybět. Co nám přineslo?

  • Automatizace e-maillingu pomocí flow diagramů

    Otáčíme vesmír! Automatizace přes flow diagramy jsou tady! Jestli chcete vědět, jak dělat e-mailing opravdu profesionálně tak čtěte. Je to prostě pecka!

  • Shoptet doplněk

    Používáte e-shopové řešení Shoptet? S Mail Kompletem můžete díky našemu doplňku automaticky synchronizovat seznam kontaktů a vytěžit tak maximum z e-mail marketingu. Je to jednoduché!

  • Frčíme na Czech On-line Expo 2019

    Veletrhy, konference, workshopy - to nás prostě baví. Právě z tohoto důvodu se na nás můžete těšit v březnu na akci Czech On-line Expo 2019.

  • Jaký byl veletrh Reshoper 2019?

    Konec ledna byl pro nás ve znamení jedné velké události, veletrhu Reshoper. Nebudeme lhát, nervozita trošku panovala. Byl to totiž náš první veletrh, na kterém jsme měli možnost působit jako vystavovatelé. Jak to nakonec dopadlo?

Zpět
nahoru