Všechny články

GDPR - jak to bude s tou databází?

Vlastníte databázi zákazníků a nevíte jakým způsobem s ní pracovat po konci května 2018? Nebo jak sbírat nové kontakty? My už to víme.

GDPR - jak to bude s tou databází?

V minulém díle o GDPR jsme se dozvěděli základní informace, bez kterých by to celé nedávalo smysl. Víme už kdo je to pověřenec pro ochranu osobncíh údajů, kdo je to správce a zpracovatel a jaký je mezi nimi vztah a proč vůbec tohle celé vzniká. Pokud zpracováváte data o svých zákaznících, tak s GDPR prostě musíte být zadobře. 

Databáze svých zákazníků podle GDPR

Jak pracovat s databází svých zákazníků od května a na co vše se připravit? Rozhodně se nemusíte bát toho, že úderem GDPR zmáčknete u svých databází červené tlačítko a dáte smazat, takto to opravdu fungovat nebude. Vesměs jde o to, jakým způsobem jste data o svých zákaznících uchovávali a jak je plánujete uchovávat. Podíváme se tedy podrobně na dvě možnosti práce s databází. Jak přistupovat k databázi minulé a jak sbírat nové informace s novou databází. 

Stávající databáze 

Někdy v minulosti jste posbírali kontakty z objednávek či jinými způsoby a teď nevíte co s nimi. Je dobré mít o uživatelích v této databázi informaci, ze kterého zdroje kontakt máte. Pokud se jedná o zákazníky z objednávek, tak je to v pořádku. Tuto databázi můžete dále používat pro účely marketingových aktivit. Pozor, zde je nutné mít na webu tzv. oprávněný souhlas. Tedy výčet marketingových aktivit, které vůči zákazníkům plánujete využívat. Pokud ovšem u části databáze nevíte odkud jste kontakt získali, je potřeba přistupovat k celé databázi trošku jinak. Záleží na tom, jestli jste kontakty získali z pop-up okna, soutěže nebo jiným způsobem. V tomto případě je potřeba použít reaktivační kampaň. Zkrátka poslat na tyto zákazníky kampaň, ve které se jich zeptáte a dáte jim dobrovolnou možnost, jestli můžete s jejich údaji dále pracovat a využívat je k marketingovým účelům. Pokud vám souhlas nedají...bohužel. 

Příklad: 

Máte databázi 200 000 kontaktů

  • 100 000 máte z objednávek (je to doložitelné) a víte, že jsou to zákazníci, co si někdy něco objednali. Tuto databázi můžete bez obav použít a komunikovat s nimi. 
  • Zbylých 100 000 jste posbírali třeba z pop-up okna, ze soutěže, příhlásili se k odběru novinek na webu či z jiných možných zdrojů. V tomto případě musíte na databázi poslat reaktivační kampaň, kterou vám musí dobrovolně odsouhlasit. Existují názory, že i když vám to neodsouhlasí, tak můžete nadále s kontakty pracovat. Ovšem tahle možnost je čistě na vašem zvážení. 

Budování nové databáze

Pokud budete tvořit novou databázi zákazníků, tak je nutné ji mít v konečném důsledku rozdělenou. Podle tohoto rozdělení poté cílit i svou komunikaci. Zkrátka podle toho jak zákazníky získáte, tak s nimi i dále pracujete. 

  • Zákazník z objednávky - budete ho mít ve speciální databázi zákazníků, kteří si něco objednali a můžete na ně posílat relevantní nabídky.
  • Kontakt z pop-up okna - opět zákazníka uložíme do databáze, na kterou budeme posílat jen to, s čím souhlasí. V daném pop-up okně musí být jasně stanoveno a zákazník s tím může dobrovolně souhlasit, že mu budeme posílat novinky z takové a takové oblasti.
  • Přihlašovací formulář - podobný způsob jako u vyskakovacího pop-up okna. Pokud se zákazník zaregistruje k odběru newsletteru, tak tento kontakt můžeme využít pouze pro posílání newsletteru.

V obou případech - jak u stávající databáze, tak u nové se musí vycházet z oprávněného zájmu. U stávající databáze, u které nemáte jasno, jak jste údaje získali, tak je potřeba využít reaktivační kampaň. U nové databáze je potřeba počítat s tím, že je dobré ji mít hned od záčátku rozkouskovanou podle toho, jak se zákazníkem chcete komunikovat. 

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru