Všechny články

E-mail restart 2019 je za námi

Koncem června jsme se zúčastnili pražské konference E-mailing restart 2019. Byla plná inspirace a skvělých řečníků. Co jsme se na ní dozvěděli?

E-mail restart 2019 je za námi

Hlavním heslem konference byl pohled na e-mailing jako takový. Většina lidí totiž vidí
e-mail marketing jako čistě transakční kanál a zapomínají na brand a budování vztahu se zákazníkem. Není to tak úplně pravda. E-mailing by měl být spíše brand building. Snažte se jej nedělat jen abyste něco prodali, ale zjistěte si od lidí, co opravdu chtějí a to jim prodejte. 

Ze začátku trošku opakování aneb 6 základních pilířů e-mailingu

  1. Databáze - nejdůležitější a nejcennější co můžete mít. Je důležité, abyste si byli jisti jejím původem a měli doložitelné souhlasy a historii kontaktu. V případě, že souhlas nemáte doložitelný, tak raději neposílejte. 
  2. Ochrana - správné nastavení registračních procesů. V nejlepším případě používat double opt-in. Z celkového pohledu je dobré mít přehled o tom, jak databáze vznikla. 
  3. Čištění databáze - databáze jen s aktivními uživateli. Aktivní uživatel je ten, který se přihlásil k odběru nebo e-maily otevírá anebo na ně nějakým způsobem reaguje. V případě, že jsou v databázi neaktivní uživatelé, je dobré vytvořit reaktivační kampaň, která má za cíl zaktivizovat spící zákazníky. 
  4. Rozesílka - hlavní sdělení vaší firmy. Před odesláním si zodpovězte následující otázky. Je e-mail opravdu relevantní? Bude zákazníka opravdu zajímat? Má funkční náležitosti (např. odhlašovací link)? Neposílejte e-mail, který byste sami neotevřeli. Když o zákazníkovi víte, že si minule koupil lednici, tak mu neposílejte opět newsletter s nabídkou nových lednic. Zapomeňte na celoobrázkové e-maily. Google i Seznam je nemají rádi a snižují vám za ně spamskóre. 
  5. Technické věci - správně nastavený DKIM, SPF, DMARC. Je to základ, bez kterého se neobejdete. 
  6. Vyhodnocení - síla e-mailingu a vlastně celého onlinu je ve vyhodnocování výsledků. Podívejte se, jak se vaší rozesílce daří a zkuste se poučit z chyb, které jste u minulé udělali.

Jaká je budoucnost e-mailingu

V následující přednášce jsme lehce zabrousili do budoucnosti e-mailingu, který nás čeká. Za poslední dekádu nebyl e-mail marketing zrovna revoluční. V současné době sice všichni personalizujeme, segmentujeme a pracujeme s daty na určité úrovni. Není to ale vše. S čím tedy počítat v budoucnosti? 

  • Big data - mít co nejvíce informací o vašich zákaznících, které využijete pro e-mailing. Důležitým předpokladem je využívat platformu, která umí s velkým objemem dat pracovat. Příkladem využití dat v e-mailingu může být např. u cross-sellových kampaní.
  • Využívat chytré algoritmy - zkoušejte a ověřujte hypotézy. Pracujte s daty, které o zákaznících sbíráte.
  • Machine learning - začněte spíše s menšími problémy, na které dostanete jasnou odpověď. Až si způsob strojového učení osaháte, vemte si větší sousto. 
  • AI - umělá inteligence. Její využití by mělo spíše směřovat do výkonnostní části marketingové komunikace. Výborným prostředkem může být v optimalizaci procesů, které jsou dobře měřitelné a dokážete je AI jednoduše předat.

Copy kouzla, která zlepší váš e-mailing

Na tuhle přednášku jsme se hodně těšili a můžeme říct, že nám dala opravdu hodně. Copywriting v e-mailingu je nesmírně důležitý a jakýkoli přešlap se vám může dost prodražit. Mít vyladěné newslettery je tedy alfa a omega vaší komunikace. 

  • Odesílatel - první, co vidí příjemce. Dostaňte do něj člověka z firmy. Daleko lépe v inboxu vypadá Lukáš@tvůj eshop než info@tvůj e-shop.
  • Předmět - druhá věc, co vidí příjemce. Předmět musí vyvolat zájem, šokovat, sdělit něco užitečného, měl by být osobitý a lidský. Doporučená délka je okolo 40 znaků, ale nebojte se experimentovat.
  • Preheader - nebojte se jej. Rozviňte svůj předmět a dejte čtenáři jasný důvodu, proč e-mail otevřít. 
  • Headline - dejte do úvodu to nejdůležitější z e-mailu. Využijte princip obrácené pyramidy. Pokud e-mail není osobní, tak zapomeňte na pozdrav. 
  • Body/text e-mailu - zbytečně e-mail nenatahujte. Použijte maximálně 3-4 odstavce s 2-3 řádky. Pište e-mail pro lidi a používejte jazyk, kterým mluvíte s kamarádem u piva nebo u kávy. Nepoužívejte příliš mnoho příslovcí a sloves. Experimentujte a dělejte si ze sebe legraci. Nepopisujte parametry výrobku, ale výhody, které díky produktu získají. 
    • daleko lépe vypadá prodloužený víkend v Římě, než koupit si zájezd do Říma
  • CTA - musí vést k jednotnému cíli, být kontrastní a se skvělým copy. 
    • objednat kurz vaření ⇔ naučte se skvělé steaky
    • rezervovat školení ⇔ zarezervujte si místo na školení
  • Podpis - vyhněte se ohranému a buďte kreativní "mějte se báječně", "pěkný den z Brna" a nezapomeňte na fotku. 
  • Exkluzivita - lidé jsou rádi současní nějaké skupiny nebo klubu. Zkuste s tím pracovat i v e-mailingu.
    • Staňte se součástí našeho exkluzivního klubu a získejte výhody. 
    • Jedinečný produkt - pokud ho máte, nebojte se o něm říct světu a dostatečně ho popsat. Klidně pošlete e-mail jen s jedním produktem, kde vysvětlíte jeho výhody a co zákazníci jeho nákupem získají. 
  • Registrační formulář - máte na webu pole pro zadání e-mailové adresy? Buďte trošku kreativní a dejte lidem za registraci nějakou přidanou hodnotu. Lidé vám svůj e-mail jen tak nedají. 
  • Vylaďte zlatou triádu - předmět, odesílatel a preheader musí být prostě TOP.

Vidíte? Copywriting v e-mail marketingu je prostě důležitý a musí být vyladěný do posledního kousku. V případě, že budete zákazníkům posílat něco, co je nezajímá, nebudou na vás reagovat a v horším případě vás rovnou hodí do spamu. Víte, že Česká republika je 7. největší spammer na světě? Čím to asi bude? Nedávejte do kampaní to, čeho se chcete zbavit ze skladu, ale to, co zákazníka zajímá. 

Co si odnést?

Považujte e-mail marketing jako jeden z kanálů obsahového marketingu. Berte v potaz pravidlo 80/20. Ve vaší e-mailové komunikaci by tedy měly z 80 % převažovat obsahové e-maily a 20 % by mělo být čistě prodejních. Nezapomeňte na mobily. Otevřenost na nich raketově stoupá a okolo 43 % e-mailů se otevírá skrz mobily. 

A nezapomeňte - "E-mailing je brand building" ;-)

Váš Mail Komplet tým

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru