Všechny články

Už jste slyšeli o behaviorálním marketingu? Lehce schůdná cesta, jak se k zákazníkovi dostat co nejblíže.

Stává se vám, že vás „pronásledují“ reklamy související s tématy, o které se na internetu často zajímáte? Dámy, zobrazují se vám kabelky z vašich oblíbených e-shopů? Pánové, vidíte často reklamy zaměřené na automobily, zimní pneu a podobně? Cestovatelé, nabízí vám bannery ty nejlevnější letenky dne? Nic není náhoda. A v online světě už vůbec ne! Pokud se poznáváte, pak jste právě pojmenovali behaviorální marketing.

Už jste slyšeli o behaviorálním marketingu? Lehce schůdná cesta, jak se k zákazníkovi dostat co nejblíže.

Jak behaviorální marketing funguje? 

Uživateli je zobrazována reklama, která ho zajímá a která se ho nějakým způsobem dotýká. Okruh zájmu jednotlivých uživatelů určíme dle předchozí internetové aktivity. Sledujeme tedy, jaké internetové stránky uživatel čte, jaký druh informací vyhledává, co nakupuje, a dle toho na něj cílíme další reklamu. Jinými slovy je „reklamní program“, který uživatel vidí, ušitý přímo na míru danému jednotlivci.

Fenomén behaviorální reklamy je značně populární. Jedná se o vynikající způsob, jak oslovit uživatele, poznat jej a poslat k němu tu nejlepší cílenou nabídku. 

Prakticky tedy: Představte si, že vybíráte nový automobil. Navštívíte stránky autorizovaných prodejců aut, bazarů, srovnáte ceny, přečtete si recenze na blozích. Při brouzdání po internetu pak budete narážet na reklamy například o prodeji nových pneumatik, pojištění vozidel – tedy reklamy související s vaším potenciálně nově koupeným vozidlem.

Jak získáme informace?

Behaviorální marketing získává informace přes webové analytiky, počítačové aplikace a cookies, internetové prohlížeče a jejich historii vyhledávání, IP adresy. Všemi těmito kanály proudí informace, na jejichž základě můžeme vystavět individuální profil uživatele (anonymního). Zákazník navštíví vaše stránky, udělí souhlas s užíváním cookies a začíná sběr informací. Lze také využít cestu Google AdWords, kde nastavíme tzv. remargeting. Nastavíme parametry, při kterých začne být uživatel „sledován“ reklamou, tímto parametrem může být například vložení zboží do košíku a nedokončení objednávky, zdržení na stránkách déle než 5 minut a podobně.

Je to legální? 

Ano, vše musí být v souladu s platnými předpisy a s unijní legislativou. Legální je to z toho důvodu, že sběr informací o uživateli probíhá čistě anonymně, nikde není vaše jméno, bydliště, žádné diskrétní informace. Pokud by měly být užity osobní údaje, musíte o tom být předem informováni a udělit k tomu souhlas. Podstatou je tedy sledování anonymního uživatele a jeho návyků.

Sběr informací je anonymní a probíhá přes prohlížeč, který jedinec užívá. Pokud bychom chtěli uživatele blíže identifikovat a užít osobní data, musíme ho požádat o souhlas.

Tyto informace se ukládají v prohlížeči, lze tedy říci, že uživatel se v podstatě rovná prohlížeč. Užívá-li tedy rodina jeden prohlížeč, behaviorální marketing ji bere jako jednoho uživatele, nedokáže rozlišit jednotlivce, což může vést ke zkreslení dat. Uživatel musí mít v možnost behaviorální reklamu odmítnout (pozor - ne veškerou reklamu, pouze tu behaviorální). Pěkný návod v 5 krocích naleznete zde.

Jaké to má dopady?

Pro marketéra je to skvělé. Lze totiž snadno oslovit zákazníka, který již projevil zájem o služby či produkty. Navíc realizace tohoto typu reklamy je v porovnání s klasickou reklamou za hubičku. Zapojením behaviorálních strategií tedy můžete dosáhnout významného zvýšení zisků.
Pro zákazníka může být přínosné, že jsou mu zobrazovány produkty, které pro něj mohou být užitečné. Například cestovatel velmi rád klikne na reklamu inzerující levné letenky do jeho vysněných destinací. Naopak průměrný muž pravděpodobně neocení a nezareaguje na reklamu prezentující kabelky či dekorativní kosmetiku. 

Těšte se na instrukce

V příštím článku se zaměříme na remarketing a jak jej nastavit v Google AdWords. Ukážeme si tedy, jak prakticky na behaviorální cílený marketing.

Zaujal Vás tento článek? Kontaktujte nás.

Vyzkoušejte také zdarma náš systém Mail Komplet, nástroj pro chytrý e-mail marketing.

Vyzkoušet zdarma

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru