Všechny články

Složka Hromadné a výsledky s odstupem času

Český internetový portál Seznam.cz zavedl v únoru složku Hromadné. Do této složky přichází všechna obchodní sdělení. Zavedení složky vzbudilo mezi marketéry a obchodníky rozruch, neboť nastal propad v otevřenosti emailů a klesly tržby obchodů, které realizují e-mail marketing. Prohlédněte si data, na kterých lze pozorovat dopady této změny a postupný vývoj.

Složka Hromadné a výsledky s odstupem času

Dříve a dnes

Valná část marketérů i obchodníků se ke složce Hromadné stavěla negativně a upadla do beznaděje. Ano, okamžitě po zavedení se znatelně zhoršily výsledky kampaní a tržby nebyly tak bohaté jako obvykle. My však zůstali optimisty a tvrdili, že vývoj bude podobný jako v případě zavedení záložek v poště Gmail.com – nastal propad, který se následně vyrovnal a vrátil téměř na původní úroveň. Proč?

Záložky v poště Gmail

Zvyk je železná košile. Abychom tuto metaforu vyložili pro náš případ – jakmile si lidé zvyknou, že své oblíbené newslettery najdou ve složce Hromadné, prokliknou se do ní a newsletter si přečtou. U Gmailu tento efekt nastal, lidé si zvykli hledat své oblíbené newslettery ve složce Promo akce a v konečném důsledku mohl být spokojen uživatel schránky, obchodník i marketér.

V případě našeho českého Seznamu byla situace poněkud horší.  V zásadě jde totiž především o to, aby příjemci věděli, kam se jejich oblíbené newslettery poděly. A zde narážíme na největší průšvih složky Hromadné.

Uživatelé e-mailu na Seznam.cz o složce Hromadné nevěděli, nebyli dostatečně informováni, a proto složka zůstala téměř nepovšimnuta. Nastal okamžitý pokles otevřenosti e-mailů.

Složka Hromadné nebyla avizovaná uživatelům, dne 12.2. se najednou zcela nenápadně objevila ve schránce, tichá a schovaná na místě, kam se uživatel dívá zřídka (například moje maminka v tuto chvílí otevírá schránku na Seznam.cz a hledá, o čem že se to tu píše).

Statistiky otevření

Ale dál od počátků k dopadům. Jelikož naše sklenice je z poloviny plná, ne z poloviny prázdná, razíme heslo:

Naučte své příjemce vaše emaily číst a těšit se na ně a nezastaví vás ani složka Hromadné.

Podívejte se na graf, který přináší data jednoho z našich klientů. Tento klient má databázi obsahující několik set tisíc e-mailových adres na Seznam.cz.
Graf ukazuje otevřenost v procentech a její vývoj v čase:

  • před zavedením složky Hromadné,
  • ihned po zavedení,
  • s odstupem několika měsíců.

Vzhledem k tomu, že otevřenost je ovlivňována sezónou, typem produktů a podobně, vybrali jsme klienta, jehož nabídka produktů není citlivá ne sezónní výkyvy a posílá obsahově podobné kampaně. Markantní výkyvy tedy nejsou obvyklé.

Jak vidíte v grafu, po zavedení složky Hromadné došlo k propadu v otevřenosti e-mailů. To mělo samozřejmě vliv i na prodej, klient se nám ihned ozval a společně jsme situaci diskutovali. Obejít složku Hromadné nelze, můžeme pouze naučit své příjemce, že naše newslettery nově naleznou na jiném místě a že si složku mohou upravit dle svých přání (Jak nastavit složku hromadné). A to se povedlo, jak potvrzuje nárůst o několik měsíců později. Otevřenost se nevrátila na původní hodnoty, ale zvýšila se a ustálila dle předpovídaného trendu.

Kvalitně a s myšlenkou

Na závěr chceme opět vyzdvihnout, jak důležité je přivázat si pozornost a důvěru vašeho příjemce. Vaše sdělení pro něj musí mít smysl a přínos. Musí se mu také vizuálně líbit. Pokud jste se do e-mail marketingu ještě nepustili, případně chcete konzultovat stávající stav či cokoliv jiného, začněte s námi. Pomůžeme vám rozjet e-mail marketing efektivně, levně a rychle.

Zkušební verze - začněte teď

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru