Všechny články

Abeceda e-mailingu aneb už vím, co je newsletter!

V oblasti e-mailingu používáme velké množství slov, které nemají alternativní český název. Znáte je? Víte co je spam rate? A jaký je rozdíl mezi soft a hard bounce? Tento článek je určen pro všechny, kteří si chtějí rozšířit znalosti v oblasti rozesílání hromadných e-mailů.

Abeceda e-mailingu aneb už vím, co je newsletter!

A

  • Acceptable Spam Report Rate (Přijatelný Spam Rate) – Míra, do které může být kampaň označena jako spam, aniž by to poškodilo pověst IP adresy odesilatele. Pokud je hodnota větší než 0,1% (1 zpráva z 1000 e-mailů), je třeba si dát velký pozor.
  • Acceptance Rate (Míra přijetí) – Procento e-mailových zpráv, které jsou přijaty poštovním serverem. Procento přijetí se nemusí rovnat procentu e-mailů zobrazených v emailové schránce.
B
  • Blacklist - Seznam IP adres, které jsou označeny jako spameři. Newslettery z těchto adres nejsou doručeny.
  • Bounce Rate - (Míra nedoručených e-mailů) - Rozdělujeme dva typy bounce, a to soft bounce a hard bounce rate. Jako přijatelný bounce rate bereme hodnoty nižší než 5%.
  • Bulk Mail - Široce cílený e-mail marketing, ve kterém se posílá newsletter se stejným obsahem pro obrovskou databázi příjemců.
C
  • CAN-SPAM - Legislativní nařízení „Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing Act“ používané v USA jako soubor nařízení a směrnic, které je nutné dodržovat při rozesílání hromadné pošty. Stanovuje požadavky na obchodní sdělení, určuje práva příjemce a stanovuje důsledky za porušení. Tyto principy byly přejaty i do ČR, pouze s důrazem na jiné principy.
  • Clicks Per Delivered (Kliknutí na počet doručení) – Počet kliknutí dělený počtem e-mailů doručených do e-mailové schránky.
  • Clicks Per Open (Kliknutí na počet otevření) – Počet kliknutí dělený počtem otevření.
  • Cost Per Thousand (Náklady na tisíc - CPM) - Tato hodnota ukazuje náklady za tisíc příjemců v databázi. Pokud je CPM 1 000,- Kč, znamená to, že náklady na jeden e-mailový kontakt jsou jedna koruna.
  • Click-Through Rate (Míra prokliku CTR) - Je poměr mezi celkovým počtem kliknutí a počtem zobrazených newsletterů. U e-mailů je bráno za dobré CTR hodnota mezi 5% až 25%.
  • Conversion Rate (Konverzní poměr) - Procento příjemců, kteří reagují na „call to action“ prvky v newsletterové kampani. Konverze je hlavní metrika, kterou sledujeme při vyhodnocení úspěšnosti e-mailingu.
D
  • Dedicated IP (Dedikovaná IP) – Dedikovanou IP adresu využívá pouze jeden odesilatel e-mailových kampaní. Ovlivňuje tedy svou oblíbenost mezi filtry pouze sám. Naproti tomu u sdílené IP ovlivňují oblíbenost všichni odesilatelé.
  • Double Opt-In (Dvojité potvrzování) - Metoda, kdy při odběru newsletteru musíte podruhé odběr potvrdit v příchozím e-mailu. To zabraňuje podvodným registracím, překlepům při zadávání e-mailu a zvyšuje počet doručených a otevřených e-mailů. Doporučujeme dodržovat tento postup, pokud chcete budovat kvalitní databázi. 
  • DKIM (DomainKeys Identified Mail) -  Je technologie podobná SPF. DKIM není primárně ochranou proti SPAMu, ale je využíván jako nástroj pro boj s nevyžádanou poštou. Umožňuje díky elektronického podpisu ověřit pravost odesilatele e-mailu.
E
  • Email Campaign (E-mailová kampaň) - Jeden nebo řada e-mailů, které mají za cíl dosáhnout celkového marketingového cíle.
  • Email Filter (E-mailový filtr) – Technika, která se používá pro blokování e-mailů na základě jejich odesilatele, předmětu nebo obsahu e-mailu.
  • Email Sponsorships (E-mail sponzoring) - Nakoupeni reklamního prostoru v e-mailovém zpravodaji nebo koupě prostoru pro článek či sérii článků o konkrétním výrobku. Inzerent platí za reklamu vloženou do obsahu hromadně rozeslaných e-mailů.
F
  • False positive – Tato míra ukazuje procento e-mailů, které jsou filtrovány nebo blokovány jako spam, i když je jejich obsah legislativně v pořádku.

H
  • Hard Bounce – Tzv. tvrdý bounce je nedoručení e-mailu z trvalého důvodu neexistující, neplatné, nebo zablokované e-mailové adresy.
  • Honey Pot - E-mailová adresa, která nebyla vytvořena ke komunikaci, ale k zachytávání e-mailů, detekci jejich obsahu a následnému vyhodnocení odesilatele jako spamera.
  • House List nebo Retention List - Jeden z nejcennějších marketingových aktiv v e-mailingu. Jedná se o databázi kontaktů, které souhlasily s odběrem newsletteru.
  • HTML Email - HTML e-mail umožňuje zasílání hromadných zpráv s vlastním kreativním designem.
I
  • IP Warmup – Zasílání progresivně rostoucího množství e-mailů z IP adresy za účelem zisku a vybudování dobré pověsti IP adresy.
L
  • Landing Page – Za landing page považujeme stránku, na kterou přijde návštěvník po kliknutí v newsletteru. Tato stránka by měla obsahovat „Call To Action“ prvek a rozvíjet informace týkající se produktu nebo služby prezentované v e-mailu.
  • Levels of Authentication (Úrovně ověřování) – Cesta, kterou je ověřena identita odesilatele a zajištění povolení odesílat z dané domény.
  • List Segmentation (Segmentace databáze) – Segmentace je výběr cílového publika nebo skupiny odběratelů, kteří mají společnou potřebu nebo vlastnost. Například: mají zájem o stejný produkt nebo jsou z jednoho kraje. Díky segmentování můžeme zasílat cílenější e-mailové kampaně, které mají větší konverzi a menší míru odhlášení.

 

O
  • Open Rate (Míra otevření) – Procento e-mailů z marketingové kampaně, které byly otevřeny z celkového počtu odeslaných newsletterů.
  • Opt-In nebo Subscribe (Přihlášení k newsletteru) – Potvrzení, že chci dostávat hromadné e-maily na zadanou e-mailovou adresu od konkrétní společnosti nebo jednotlivce. Velice často mohu vybrat nebo naznačit obsah e-mailu, který mě zajímá (např. kategorie e-shopu, produkt).
  • Opt-Out nebo Unsubscribe (Odhlášení z newsletteru) – Je rozhodnutí příjemce odhlásit se z databáze pro zasílání hromadných e-mailů. Toto odhlášení musí dle legislativy obsahovat každý odeslaný newsletter.
P
  • Personalization (Personalizace) – Přidání prvků do e-mailové kampaně, které jsou individuální pro každého příjemce. Tyto informace o příjemci získáváme při registraci, objednávce nebo dalšími způsoby. Tyto „osobnější“ e-maily mají mnohem větší konverzi.
  • Physical Address (Fyzická adresa) – Je adresa společnosti, která odesílá e-mail, obvykle jí můžeme nalézt v zápatí newsletteru. Její zobrazení by mělo být v každé newsletterové kampani.
  • Plain Text Email (Prostý text) – E-mail zaslaný nebo zobrazený bez HTML. Vždy byste měli dát databázi příjemců možnost číst e-maily bez HTML.
  • Privacy Policy (Ochrana osobních údajů) – Jasný popis politiky firmy při použití důvěrných informací získaných od odběratelů newsletteru. Obsahuje informace, jak společnost s daty pracuje a jak je chrání.
R
  • Read or Open Length (Délka otevření / čtení) – Míra délky otevření daného e-mailu, dokud jej příjemce nezavře.
  • Rental List or Acquisition List (Koupená databáze) – Zakoupení databáze není doporučenou e-mail marketingovou technikou.
S
  • Sender Score (Skóre odesilatele) – Hodnocení IP adresy odesilatele newsletterové kampaně. Dosahuje hodnot od 0-100. Poštovní servery kontrolují tuto hodnotu a podle toho se rozhodují, co s e-maily dál provedou. Skóre vyšší než 90 je dobré.
  • Shared IP (Sdílená IP) – Je méně nákladná než dedikovaná IP. Přes sdílenou IP může zasílat hromadné e-maily mnoho lidí. Oblíbenost a relevanci IP adresy si tak ovlivňují všichni navzájem.
  • Signature File (Podpis) – Krátký blok textu, který na konci newsletteru identifikuje odesilatele a poskytuje další informace, jako je název firmy, fyzická adresa a kontakt.
  • Single Opt-In (Jednoduché přihlášení k odběru newsletteru) – Při jednoduchém přihlášení stačí odběratelovi vyplnit e-mailovou adresu a potvrdit formulář. Tím je přihlášení dokončeno. Odběrateli nedorazí e-mail s výzvou o druhé potvrzení. Tento způsob nedoporučujeme. Může vést k vytvoření databáze e-mailů s překlepy, falešnými e-maily a nechtěnými odběrateli.
  • Soft Bounce (Měkký bounce) – Je nedoručení e-mailu v důsledku dočasného problému, kterým může být plná e-mailová schránka nebo nedostupnost serveru.
  • Unsolicited Commercial Email (Spam nebo UCE) – E-mail, který byl zaslán bez souhlasu příjemce. Více než 90% veškerých odeslaných e-mailů je klasifikováno jako spam.
  • Spam Cop – Placená služba společnosti cisco, která sestavuje blacklist odesilatelů, od kterých přichází spam. Uživatele, který spamuje můžete také ve službě nahlásit.
  • Spam Trap (Spam past) – Je e-mailová adresa, která nikdy nesouhlasila s odběrem newsletterové kampaně. Pokud do takové spam trap odešlete e-mail, je vysoce pravděpodobné, že dostanete ban.
W
  • Whitelist – Opak blacklistu. Whitelist obsahuje IP adresy, které byly schváleny pro doručování hromadných e-mailů.

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru