Všechny články

7 věcí, které jsme se naučili v roce 2015

Už je tak nějak samozřejmostí rekapitulovat co nám minulý rok dal a vzal, jaké byly výsledky a o kolik procent meziročně vzrostly tržby. To, že byl rok 2015 pro české e-shopy výborným rokem je bezesporu pravda. Pojďme se však na rok 2015 podívat jinak...

7 věcí, které jsme se naučili v roce 2015

Dle APEK a Heureka.cz byl nárůst tržeb okolo 25% a to je opravdu fantastické číslo. Pojďme se však na rok 2015 podívat jinak, pojďme si říct, co nás tento rok naučil v oblasti e-mail marketingu a co bychom si z něj měli odnést.

1. Nezapomínat na mobilní zařízení

Stále více uživatelů otevírá naše e-mailové kampaně na mobilním zařízení. Statistiky otevření  na mobilech a tabletech se u jednotlivých mailerů, marketingových agentur a e-commerce řešení rozchází dle struktury jejich zákazníků, ale můžeme říct, že tato hodnota se globálně pohybuje mezi 20% - 45%. Důležité je, že toto číslo neustále roste a je tedy potřeba newslettery pro mobilní zařízení připravit po stránce vzhledu (responzivní / fluidní design), ale také přizpůsobit obsah (rozsah,CTA,..) e-mailů.   

 

2. Nepodceňovat budování databáze

Budování databáze je velice důležitou složkou e-mail marketingu, kterou bohužel stále spousta projektů podceňuje. Zdroj nových kontaktů ve většině případů tvoří pouze e-maily z objednávek a ze zachytávacího formuláře umístěného tak, že ho najde pouze bystrý uživatel. Přitom existuje množství proaktivních strategií a praktik, které umožňují rychle a efektivně sbírat nové odběratele. Krátký výčet z nich jsme popsali ve článku: Vaše databáze se zmenšuje každým rokem - budujte ji! 

 

3. Měřit, analyzovat a vyhodnocovat

Neomezujme se na statistiky, které se vztahují k výsledku kampaně, např.  open rate a click rate (další statistiky naleznete v článku: metriky, které byste měli sledovat), ale vyhodnocujte také dle chování uživatelů na vašem webu/eshopu. To, co udělal uživatel na stránce, na kterou ho z kampaně směřujete, je minimálně stejně důležité. Kolik stránek si uživatel po prokliku z newsletteru prohlédl? Jaký čas na stránkách strávil? Bylo více objednávek z e-mailu X nebo z e-mailu Y? Na všechny tyto důležité otázky a mnoho dalších dostanete odpověď v Google Analytics. Pro identifikaci návštěv z newsletteru je však potřeba mít v kampani nastavené UTM parametry

Jakmile kampaň detailně analyzujete, poučte se z výsledků, identifikujte chyby a aplikujte získané informace na budoucí kampaně. 

 

4. Mít strategii a plán

Strategii a jasný plán je velice důležité vydefinovat pro každý marketingový kanál. V efektivním e-mail marketingu se bez nich neobejdete! Víte, za jakým účelem posíláte daný e-mail? Víte, v jaké fázi cesty zákazníka se příjemce nachází? Pokud ne, je to špatně! Většina e-mail marketingových plánů bohužel připomíná spíše seznam přání, kterých chceme dosáhnout. To není opravdový plán! Stanovení cílů je velice důležité, ale mnohem důležitější je určit cestu a způsob, jak jich dosáhnout. Nezapomínejme na to vyjádřit cíle jasnými e-mail marketingovými KPI, které nám pomohou vyhodnocovat jejich dosažení.     

 

5. Segmentovat

Rozdělení svojí databáze do skupin, které mají podobné charakteristiky nám umožní zasílat cílenější zprávy. Ideální segmentací je rozdělení uživatelů dle jejich zájmu o obsah nebo produkt. Díky tomu jim můžeme zasílat pouze informace, o které mají zájem a které jsou pro ně relevantní. To značně zlepšuje výsledky kampaní. Segmentaci však nemůžeme dělat pouze z toho důvodu, že je to možné. Vždy bychom měli segmenty vytvářet a mít současně jasně vydefinované relevantní přidané hodnoty pro každou skupinu. Ideální je kombinovat segmentaci a automatizaci

Zajímavé také může být sledování výsledků stejné kampaně, napříč různými segmenty.  

 

6. Personalizovat

Personalizace vychází z myšlenky, že osobní přístup je vždy ten nejlepší. Personalizované e-maily by měly obsahovat prvky, které jsou pro daného uživatele jedinečné a on má po otevření e-mailu pocit, že byl vytvářen přímo pro něj. Takovým prvkem by nemělo být pouze oslovení na začátku e-mailu. Pro personalizaci můžeme využít dvou typů dat. První jsou demografické informace o zákazníkovi: Věk, pohlaví, zájmy, město, ve kterém žije a další. Druhým typem informací je chování zákazníka. Zde se soustředíme na to, jaké stránky prochází, jak se na webu chová, co nakoupil, kdy to nakoupil a další. Zákazníkovi tedy můžeme ve finále zaslat e-mail, který bude relevantně reagovat na jeho poslední objednávku a nabídne mu například možnosti servisu výrobku v jeho lokalitě. Nezapomínejme na to, že pro personalizaci je nejdůležitější počet a kvalita nasbíraných dat

 

7. Automatizovat 

Automatizace kampaní je značně oblíbená, jelikož generuje dobré výsledky i při nižších objemech příjemců. Nejdůležitějším krokem při automatizaci je výběr správné kampaně. Měli bychom hledat kampaně, které budou mít potenciál na dobré výsledky, nižší časovou investici, povedou ke zvýšení aktivity našich odběratelů a zároveň mají dostatek objemu z hlediska počtu příjemců. U automatických kampaní nejlépe fungují série e-mailů, kde se obsah a sdělení příjemci dávkuje. Závěrem by bylo vhodné říct, že největším problémem a omezením při vytváření automatických e-mailů bývá kreativita :).

 

Přeji vám mnoho úspěchů a spoustu efektivních kampaní v roce 2016.

Sdílejte tento článek:

Okomentujte tento článek

Nejnovější články

Zpět
nahoru