Znáte to, přijdete na stránky a hned na Vás vyskakuje lišta s informacemi o tom, že se ukládají nějaké cookies. Většina z nás bezmyšlenkovitě kliká na souhlasím a pokračuje na obsah. Co se změní v novém roce?
Co to ty cookies vlastně jsou?
Cookies jsou malé textové soubory, které se nám ukládají do zařízení, ze kterého si web prohlížíme. Technická cookies jsou nezbytná pro správné zobrazení webu. Ta ukládají například informaci o našem rozlišení nebo prohlížeči pro správné zobrazení. Další cookies nám pomáhají například na e-shopu s košíkem. Uloží k nám informaci o produktech, které v košíku máme tak, aby se při opětovném načtení stránky zboží z košíku neztratilo. Pomocí cookies lze také monitorovat návštěvnost, chování zákazníka na stránce a dokonce pohyb myší. Tato data jsou hojně využívána pro analytické účely.
To, o čem pojednává změna v zákoně se týká hlavně cookies marketingových. Ty si o nás pamatují vše. Weby, které navštěvujeme, kde nakupujeme atd. Určitě jste si někdy všimli podezřele personifikované reklamy hned po tom, co jste si na internetu nakoupili.
Funkce
Soubory cookies se využívají k interakci uživatele se službou nebo webem a také pro přístup k základním funkcím služby nebo webu. Mezi tyto funkce patří předvolby jazyka, optimalizace (ke správě a vylepšování služby) a správa informací o relaci uživatele (např. obsah nákupního košíku).
Některé soubory cookies slouží ke správě předvoleb uživatele. Např. většina uživatelů služeb Google má v prohlížeči soubor cookies s názvem NID. Ten obsahuje jedinečné ID, pomocí kterého si Google pamatuje Vaše nastavení a další informace, např. Váš preferovaný jazyk, kolik výsledků vyhledávání chcete zobrazovat na jedné stránce (např. 10 nebo 20) a zda chcete mít zapnutý filtr Bezpečné vyhledávání Google.
Jaká vypadá budoucnost souborů cookies? Načerpejte nejnovější informace v článku na blogu Boldem →
Změna
Poslanecká sněmovna v polovině září 2021 schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která upravuje využívání cookies. Zatímco ještě donedávna byla praxe Úřadu pro ochranu osobních údajů taková, že lišty se souhlasy se zpracováním osobních údajů úřad nevyžadoval, benevolentní přístup se začíná postupně měnit. A poté, co novela vstoupí v platnost, budou pravidla ještě přísnější.
Změna by měla po schválení prezidentem nabýt účinnosti od 1. ledna 2022. Doporučuje se proto začít se na změnu připravovat již nyní.
Jak tomu bylo doposud
Začátek problému vznikl, kdy zákonodárce nesprávně implementoval povinnost vyplývající ze směrnice ePrivacy. Směrnice totiž stanovovala princip opt-in. To znamená, že uložení cookies bylo možné až tehdy, kdy tomu dal uživatel výslovný souhlas.
Pokud se však podíváme na dosavadní zákon o elektronických komunikacích (zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů – zákon o elektronických komunikacích, ustanovení § 89 odst. 3), zjistíme, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas uživatele, ale pro uložení cookies postačí, pokud uživateli umožníme takové ukládání cookies odmítnout. Zákon tedy stanovuje takzvaný režim opt out.
Nová legislativa
Staré ustanovení říká: „Každý, kdo hodlá používat nebo používá sítě elektronických komunikací k ukládání údajů nebo k získávání přístupu k údajům uloženým v koncových zařízeních účastníků nebo uživatelů, je povinen tyto účastníky nebo uživatele předem prokazatelně informovat o rozsahu a účelu jejich zpracování a je povinen nabídnout jim možnost takové zpracování odmítnout.“
Nové ustanovení chce větu pozměnit v posledním souvětí slovy: ... „získá od těchto účastníků nebo uživatelů předem prokazatelný souhlas s rozsahem a účelem jejich zpracování“.
Jak budou vypadat cookies lišty?
Nová lišta oznamující sběr cookies nesmí nijak blokovat vstup na stránku, měla by jít jednoduše zavřít, i bez udělení souhlasu uživatelem. Pozor na předzaškrtnutý souhlas nebo podbízivý tón sdělení. Křiklavé barvy také nejsou vhodné. Bez souhlasu nesmíte cookies začít ukládat nebo s nimi jakkoliv pracovat. Nezapomeňte návštěvníkovi umožnit lištu jednoduše zavřít pomocí křížku, i bez souhlasu pro odběr cookies. Musí se jednat o čistý opt-in. Tedy o aktivní souhlas.
Provozovatelé webu doteď těžili z pasivity návštěvníků a vyskakovací lišty většinou jen informovali, že prohlížením stránek dávají souhlas s používáním cookies. Nově budou lišty obsahovat zaškrtávací pole, kde bude uživatel udělovat svůj souhlas nebo nesouhlas s využíváním cookies. Do doby, než návštěvník dá souhlas s ukládáním, se nesmí žádná cookies, kromě technických, sbírat.
Z potřeby udělení souhlasu pro využití cookies existuje několik výjimek, které jsou ale vymezeny poměrně úzce. Jde např. o situace, kdy je použití cookies nezbytné pro technické ukládání nebo pro poskytnutí služby, která je poskytována na základě žádosti uživatele. Tzn. nejde o nějakou vedlejší službu, kterou uživatel nepožaduje.
Některé nebo všechny uvedené soubory cookies mohou být uloženy ve Vašem prohlížeči. Pokud chcete spravovat způsob využívání souborů cookies, tak na adrese g.co/privacytools můžete prostřednictvím personalizace Google odmítnout používání určitých souborů cookies. Soubory cookies můžete také spravovat v prohlížeči (ačkoli mobilní prohlížeče tuto možnost obvykle nenabízejí). V Chromu např. můžete přejít na adresu chrome://settings/cookies.
Doufáme, že se Vám náš článek líbil a pokud na nás máte jakékoliv otázky, tak neváhejte a ozvěte se nám.
Jsme tu pro Vás!
Váš Mail Komplet
Přihlaste se k odběru našich newsletterů a dostávejte aktuální novinky a články.
Doba jde dopředu. A my též. Už nějakou dobu pracujeme na tom, aby tvorba vašich e-mailingových kampaní byla rychlejší, jednodušší a efektivnější. A právě proto jsme pro vás vytvořili nový nástroj Boldem.
Ve spolupráci s partnerem Lemonero specializujícím se na chytré financování e-shopů jsme pro vás připravili základní informace k finančnímu plánování pro váš byznys.
Svět technologií se neustále vyvíjí a rok co rok se tempo „zrychluje“. Zrychluje se natolik, že je někdy obtížné udržet se všemi změnami krok. Pokud nepůjdete „s dobou“, jednoduše řečeno, ujede Vám vlak.
V posledních letech došlo k dramatické digitální transformaci marketingu. Současná světová situace tento trend ještě více zvýraznila. Prostředí online marketingu je dynamičtější než kdykoli předtím.
Nejste zdatní v HTML kódování, ale zároveň byste raději rozesílali e-maily v HTML kódu? V tomto díle zjistíte, jak je snadné vytvořit kódovanou šablonu takřka bez jakýchkoliv znalostí o HTML kódování.